środa, 27 lipca 2011

Maczanka wg Buni 2:


Maczanka krakowska to taki dawna polska wersja hamburgera w bułce .




Czas : 2 godziny

Składniki :

1 kg mięsa wieprzowego ( karkówka lub od szynki )
1 łyżka majeranku
1 łyżka mielonej papryki
1 łyżeczka pieprzu
szczypta soli
2 łyżki maggi w płynie
2 ząbki czosnku ( lub Przyprawa w Mini kostce Czosnek -Knorra )
5 łyżek oleju z pestek winogron
3 cebule
mogą być suszone owoce ( śliwka lub morela do nadziania mięsa )
16 liści sałaty
24 plasterki ogórka świeży lub marynowane ( polecam ogórki w curry )
8 maślanych bułek ( lub miękkie nie spieczone inne )
Przygotować marynatę z 2 łyżek oliwy ,maggi i przypraw  ( papryki , pieprzu , soli i majeranku ).Czosnek zmiażdżyć i zmieszać z marynatą ( lub rozkruszyć kostkę czosnkową Knorra ). Natrzeć dobrze mięso ( jeśli nadziewamy owocami to w środku zrobić kieszeń i włożyć w nią  morele - kieszeń spiąć szpilką do mięs ). Przykryć szczelnie mięso i zostawić na 12 godzin w lodówce .
W garnku o grubym dnie ( szerokości takiej by po bokach mięsa było po 5 cm luzu , a nad mięsem jeszcze raz tyle wolnego miejsca co mięso zajmuje ) rozgrzać resztę oleju i obsmażyć na nim wyjęte z marynaty mięso - tak by było obrumienione ze wszystkich stron .Dodać  pokrojone cebule  . Zalać mięso wodą na 5 cm nad górę mięsa . Doprowadzić do wrzenia. Zmniejszyć gaz i dusić 1,5 godziny kilkukrotnie przewracając . Gdyby poziom wody sięgał niżej niż do ¼ wysokości mięsa dolać po ½ szklanki ) . Gdy mięso będzie już zupełnie miękkie , wyjąć je i ostudzić . Kroić dopiero przestudzone bo może się pokruszyć .Po ostudzeniu pokroić na 8 plastrów .
Sos po wyjęciu mięsa przetrzeć przez sito , zmiksować , dodać do niego śmietanki, zagęścić utartym piernikiem lub razowcem – jak kto lubi.
Podgrzać sos , mięso i bułki .Dolne części bułek nasączyć sosem  ( po 3 łyżki ) , położyć na tym sałatę , plaster mięsa , po 3 plasterki ogórka .Wierzchy bułek nasączyć sosem od środka ( po 3 łyżki ) i przykryć nimi kanapkę . Podawać natychmiast gorące .
Można też zrobić tak jak ja tym razem .Robiłam z szynki pieczonej z morelami w środku i podawałam jako danie obiadowe w towarzystwie dodatkowej surówki .Z bułek ścięłam dodatkowo wierzchnią skórkę tak by też wchłonęła sos i dodatkowo polałam sosem z wierzchu . Przy krojeniu wypadły mi z pieczeni morele to pokroiłam je w paseczki i posypałam wierzch .
Oczywiście najlepiej jest robić maczankę jak mamy już upieczone mięso i sos . Można wtedy zrobić 1-2 porcje . Ale jak mamy jakąś imprezę to można upiec dzień wcześniej mięso i potem tylko podgrzać .




Brak komentarzy: