poniedziałek, 3 marca 2014

Wieprzowina z rumianego wywaru z sosem musztardowym


W zasadzie miało być zupełnie inaczej. Chciałam kupić malutką golonkę ( czasem nie sposób odmówić Mamie).Jak to się stało , że panienka wzięła kawałek leżącej obok łopatki bez kości , zważyła, zapakowała i podała mi - nie wiem. A ja zagadana zamiast patrzeć co mi pakują posłusznie zapłaciłam i poszłam do domu. Dopiero jak się rozpędziłam do robienia obiadu okazało się , że golonka to łopatka i nici z duszonej w soku jabłkowym z karmelem będą :(.

Łopatka niczego sobie więc tak naprawdę tragedii nie ma - ugotuję ją w mocnym wywarze z zarumienionych warzy i podam w sosie musztardowym,  na wywarze zrobię krupnik jaglany , a z reszty mięsa zrobię farsz do faszerowanych ziemniaków w sosie koperkowym.




Czas: 1,5 godziny


Składniki:


0,5 kg chudej łopatki bez kości ( lub szynki)

włoszczyzna ( bez kapusty) duża

1 cebula

pęczek ziół do zupy ( lubczyk, seler, pietruszka, kawałek gałązki tymianku)

3 liście laurowe

2 ziela angielskie

2 goździki

8 ziaren czarnego pieprzu

1 litr wody

2 łyżki masła

2  łyżeczki mąki

1/4 szklanki słodkiej śmietanki

2 łyżeczki musztardy z całymi ziarnami gorczycy

2 łyżeczki musztardy sarebskiej

miód do smaku ( ok. 1/3 łyżeczki)


Obrane i umyte warzywa ( prócz cebuli) osuszyć i pokroić na węższe i mniejsze kawałki.

Cebulę obrać z wierzchniej łuski ( spodnia brązowa ma zostać)- przekroić na pół.

Opiec warzywa na suchej patelni na rumiano by cukry zawarte w warzywach uległy karmelizacji.



Do garnka włożyć warzywa, przyprawy ( liście, ziele, pieprz, goździki).Zalać wodą. Wlać 1 łyżkę maggi. Doprowadzić do wrzenia,



Do gorącej wody włożyć mięso  i gotować potem na małym gazie ok. 1,5 godziny *.



Gdy mięso jest już miękkie wyjąć razem z warzywami.



Wywar przecedzić.
Odlać 1 szklankę wywaru na sos .Marchew, seler, pietruszkę , mięso zostawić w pozostałym  wywarze by nie ostygły .



W garnuszku rozpuścić masło i ogrzewać by zrobiło się lekko brązowe.



Zasypać mąką, wymieszać.

Rozprowadzić wywarem z gotowania.

Dodać musztardy i  śmietankę. Doprawić do smaku miodem .



Mięso pokroić w plastry. Podawać z sosem , ziemniakami i warzywami z wywaru ( przed podaniem skroić zbrązowiałe plamki z rumienienia).



* Jeśli chcemy mieć soczyste mięso wkładamy je do gorącego wywaru by od razu zamknąć zewnętrzne pory mięsa. Wtedy soki  pozostają wewnątrz . Odwrotnie - mięso na wywar zaczynamy gotować w zimnej wodzie. Tu bardziej zależy mi na soczystości mięsa- wywar na krupnik i tak będzie smaczny.

1 komentarz:

Unknown pisze...

wygląda smacznie:) ciekawy przepis:)