czwartek, 20 października 2011

Buniowy zakwas na żurek 2


Nie lubiłam żurków bo zakwasy były z reguły za kwaśne .Robiłam próby z różnymi mąkami .Kompozycja mąki razowej z płatkami owsianymi jest jak dla mnie najsmaczniejsza . Tym razem zmieniłam proporcje na korzyść mąki .




Czas : 4 dni

Składniki :

1/2 szklanki płatków owsianych błyskawicznych
1 szklanka mąki żytniej razowej
3 szklanki letniej wody - przegotowanej
4 średnie ząbki czosnku
1 mała  piętka chleba razowego na zakwasie ( lub kawałek grubej skórki od kromki takiego chleba )

Do kamionki lub odkrytego słoja wsypać płatki owsiane 

, mąkę żytnią

i wrzucić piętkę chleba .

Dorzucić obrany czosnek .

Wlać wodę .

Wymieszać . 

Przykryć słoik lub kamionkę gazą , kawałkiem płótna lub czymś podobnym by osłonić zakwas przed meszką lub innymi owadami które ,, ciągną "  do zakwasu .
Pozostawić w temperaturze pokojowej ( ok. 23 * C ) na ok. 4 dni .

Wyjąć z zakwasu czosnek i piętkę chleba .
Ponieważ w tej wersji nie mieliłam płatków przed wsypaniem do słoja - gotowy zakwas zmiksowałam w malakserze .

Nie potrzeba przez to zagęszczać już żurku .
Ta porcja zakwasu wystarcza na ok. 2- 2, 5  litry żurku .Ja dodaje 1/2 litra zakwasu na 4 szklanki wywaru na żurek + do tego 1/2 szklanki słodkiej śmietanki 18-30 %.
Ponieważ taka porcja na raz była by dla nas za duża - dzielę zakwas na pół i jedną część trzymam w zakręconym słoiku w lodówce ( spokojnie stoi przez 2 tygodnie ) .

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Zabieram się do zrobienia tego zakwasu na żurek. Fajny pomysł z tymi płatkami owsianymi.

Katka pisze...

z płatkami jeszcze nie robiłam.Ciekawe czy ma inny smak niż tradycyjny bez płatków?

Unknown pisze...

Jest mniej ostry - mnie od żurku zawsze odstraszał ten potwornie intensywny zapach i kwas . Dla tego zawsze robiłam Barszcz biały i to kupny .Nawet nie miałam ochoty na robienie zakwasu bo mnie irytował jego zapach jak kisł ( nie wiem czemu usiłowałam zawsze robić jakieś potworne ilości bo taki mi przepis dawano ) . Potem wiele lat nie robiłam . Ostatnio wpadłam na pomysł , że jak robi się zakwasy na chleb z mąką owsianą to żurek owsiany też by był dobry .I eksperymentuję .
Jest łagodniejszy niż z samej mąki żytniej .