środa, 9 kwietnia 2014

Pierożki z sosem grzybowym


Po ugotowaniu wywarów na zupę pozostaje mi mięso na którym gotowałam (  i warzywa  z wywaru ). Warzywa albo pozostają w zupie , albo zostają użyte do sałatki. Mięso mielę i robię krokiety, naleśniki , knedle czy pyzy . Ale najczęściej pierogi. I w zależności od tego ile tego mięsa mi zostanie i jakie to jest mięso - pierożki są różne . Z samym mięsem, z mięsem i warzywami , z mięsem i kaszami , z mięsem i otrębami , cebulką czy  kiszoną kapustą . Różne jest też ciasto na pierogi- parzone , z jajkami , z przyprawami, szpinakiem , buraczkowe itp. Podaję pierożki gotowane , smażone , odsmażane. Robię też pierożki z różnego rodzaju sosami. Tym razem będą to pierożki z mięsem gotowanego kurczaka w sosie grzybowym.



Czas : 30 minut + 30 minut moczenie grzybów

Składniki :

1/2 szklanki mięsa z kurczaka z rosołu
1/2 szklanki ugotowanych warzyw z rosołu *
1 duża cebula
1/2 szklanki mąki + do podsypywania
1/4 szklanki wrzącej wody
3 łyżki natki pietruszki
szczypta mielonego pieprzu do smaku
pieprz kolorowy grubo mielony do smaku
szczypta soli
6 kapeluszy suszonych grzybów
1/2 szklanki bulionu w którym gotował się kurczak
1 łyżka oleju z pestek winogron
1/4 szklanki słodkiej śmietanki
1 masło kurkowe ( lub po prostu pełna łyżka zwykłego masła)**
1 łyżka masła
2 czubate łyżeczki mąki
maggi w płynie
1/2 szklanki wody

Grzyby namoczyć w wodzie zmieszanej z bulionem i odstawić na 30 minut. Ugotować. Odcedzić zostawiając wywar.


Grzyby pokroić w drobne paseczki.



Roztopić masło zwykłe  i masło kurkowe

- zasypać je mąka. 

Rozprowadzić wywarem z gotowania. Dodać grzyby i śmietankę. Doprawić do smaku.


Pokroić drobno cebule i usmażyć na złoto na oleju.


Obrane z kości , chrząstek i skóry ugotowane mięso z kurczaka zmiksować .


Wymieszać  mięso ,cebulę i natkę -  doprawić maggi i pieprzem.


Do mąki  ze szczyptą soli wlać wrzątek i zaparzyć ją. Wyrobić podsypując mąka w miarę potrzeby.


Rozwałkować ciasto. Wycinać kółeczka ***.


Nakładać farsz i lepić pierogi. Ułożyć na lnianej ściereczce i przykryć by nie wyschły.


Gotować w osolonym wrzątku do chwili aż wypłyną.


Wyjmować łyżka cedzakową i układać na talerzach by lekko ostygły.


Podawać  na warstwie sosu.

* Ugotowane marchew , pietruszka, seler .

** Wiem , że mało kto ma w zapasie takie masło kurkowe - mnie się jeszcze z letnich zapasów uchowało - ale spokojnie można je pominąć - sos grzybowy będzie i tak dobry.

*** Z tej porcji  ciasta wychodzi mi 40 małych pierożków ,  20 średnich- ja tym razem robiłam duże więc wyszło 14 sztuk.

Małe wyjaśnienie -zdjęcie pierogów ułożonych na ściereczce nie wyszło mi - ciasto wygląda jak żółtawe - chyba lampa błyskowa nie zadziałała a ja tego nie zauważyłam. Pierogi są bez dodatku barwników co zresztą widać już na późniejszych zdjęciach.