środa, 20 sierpnia 2014

Żurek z koperkiem

Taka przypadkowa zupa. Parzyłam we wrzątku białą kiełbasę na drugie danie. Zawsze w takim przypadku pozostały wywar wykorzystuję do zrobienia na nim zupy ( barszcz biały, żurek lub kartoflanka).Okazało się, że mam z warzyw tylko marchew i kawałek pora + ziemniaki. Dosypałam więc sporo kopru . Zupa jest inna i bardzo smakowita.

Czas: 40 minut

Składniki:

2 białe kiełbasy surowe
2 duże ziemniaki
1 mała marchew
kawałek ( ok. 3 cm ) pora
1/3 szklanki usiekanego koperku
1/3 szklanki mocnego zakwasu na żurek( u mnie owsiany)*,**
2 dag chudej wędzonki ***
2 szklanki wody
1/3 szklanki słodkiej śmietanki 18 %
sól - szczypta do smaku
pieprz czarny mielony do smaku

Obrać , umyć i drobno pokroić ( w kostkę) ziemniaki i marchew. Por pokroić w cienkie pół plasterki.
Zalać wodą ( nie solić ) i gotować 20 minut.
W tym czasie pokroić bardzo drobno wędzonkę i wytopić na skwarki ( ma być chuda by nie powstało za dużo tłuszczu). Przełożyć do garnka .
Zmniejszyć gaz i do wrzątku włożyć kiełbasy i parzyć 20 minut.
Wyjąć kiełbasy. Wsypać koper. Zagotować.
Wlać zakwas.
Dolać śmietankę. Doprawić do smaku solą i pieprzem jeśli trzeba ( jeśli korzystamy z żurku w proszku trzeba wlać rozrobiony w 1/2 szklanki wody po wyjęciu kiełbasy. Gotować 10 minut i dopiero dodać koper , a potem śmietankę ).

* Użyłam zakwasu z przepisu ,, Buniowy zakwas na żurek ". Ale jeśli ktoś sam nie przygotowuje zakwasu może użyć kupnego w butelce lub nawet żurku w proszku takiego na 1/2 litra wody ( zwiększamy wtedy ilość wody o 1/2 szklanki zimnej w której rozrabiamy proszek i wlewamy do zupy 10 minut przed końcem gotowania).

** Podpowiadam , że zakwas na żurek można robić raz na jakiś czas , a potem dzielić na porcje i mrozić bo przecież nie sposób gotować żurku co kilka dni.


*** Można bez - ja po prostu miałam kawałeczek to wykorzystałam.

Brak komentarzy: